Fotky  Cyprus  2015                                                                                                                                                                                                                                                                                         Zpátky na hlavní stranu

Cyprus  4.-12.9 2015

Na Kypr letíme začátkem září , kdy už bude snad turistů méně , počasí bude příjemnější , navíc Larnaca není od Rijádu zase tak daleko .

Dovolenou bereme ne jenom jako pohodu u moře , ale zařazujeme už I pro naše kluky nějaké treky  , přírodu  a památky , kterých je tady hodně  . No a pro mě trochu off roadu na západní části  relativně malého ostrova , po kterém najezdíme skoro 900 kilometrů  .

Letíme přes Abu Dhabí , v pátek 4.září brzy ráno, v Larnace sedáme krátce po poledni . Jedeme hned do půjčovny pro auto , odtud  již na první atrakci – solné jezero nedaleko letiště s mešitou Hala Sultan Tekke . Kluci jsou ale tak unavení z letadla , že oba usnou hned po nasednutí do auta v půjčovně . Frčíme tedy po dálnici směr Limassol , ve zdejší řeči Lemesos , s krátkým výjezdem do hor , resp malebné vesničky Lefkara  která je známá již několik století svými  látkovými výšivkami  . Stařenky sedí před domy a vyšívají . Teď už jen pro turisty . V Limassolu jsme navečer , jedeme se s klukama ještě osvěžit na  kamínkovou pláž Ladies Mile . Ubytování máme v horách Troodos , asi hodinu cesty ostrými zatáčkami , ve vesničce Kakopetria.  Krásné svěží ráno 5.září ,  v nadmořské výšce kolem 1500 metrů , domorodci nás posílají na prohlídku nedalekého kostelíku Agios Nikolaos , který je pod křídly UNESCO , tak jako většina zdejších starých kostelů a klášterů , plné starých nástěnných maleb .  Odsud jedme pod největší horu na Kypru , Mt.Olympos , která se tyčí  do výšky 2000 metrů nad mořem  a obcházíme pod jejím vrcholem  4 hodinový trek  Artemis  s krásnými výhledy do okolí .  Dokonce se jde kolem sjezdovek , byť sezona tady bývá hodně krátká , mají tu I čtyřsedačkovou lanovku . Po obědě  míříme na další menší výšlap , tentokráte k vodopádům Kalidonia  , Autem pár kilometrů odsud , ke kterým vede asi hodinová stezka podél potoka strmě nahoru . Od vodopádů jedeme již dolů z hor  přes vesnici  Omodos , která  je ve všech cestovatelských publikacích vyobrazena s modrobílými domečky , a kde se chvilku v úzkých uličkách při západu slunce procházíme směr přístavní město Paphos , kde budeme spát dvě noci .v krásném  podkrovním  apartmánu . Hned z rána druhý den  , 6.září , máme v plánu prohlídku vykopávek na pobřeží v Paphosu , jdeme se předtím podívat do přístavu , který je hned vedle . A jeden naháněč nás dostane na výlet na chytání ryb na moři , kluci jsou z toho nadšení , my nakonec také , za 50 Euro jsme 3 hodiny na otevřeném moři , všichni  se učíme chytat ryby z hloubky asi 40 metrů , koupeme se  , pohoda . Po pozdním obědě jdeme konečně na památky , kde je spousta krásných mozaik , v přístavu Paphos . V pozdním odpoledni máme ještě namířeno do Petra Tou Romiou , místo , kde byla z moře a pěny zrozena Afrodita , bohyně krásy . Místo je plné turistů , přesto je to romantické pobřeží s malýmí ostrůvky , které se dají obeplavat I s klukama , čisté moře , krásná oblázková pláž . Prostě  Roman Tyčka . 7.září ráno se vydáváme  stále západním směrem , přes krátkou koupačku na pláži  v Coral Bay se třemi řadami slunečníků , což já zrovna nemusím k přírodním jezírkům a krásným vodopádkům  Adonis Baths . Posledních asi 5 kilometrů se jede po šotolině , takže místní cestovky sem pořádají “ off road “  výlety pro turisty na starých land cruiserech , byť je cesta lehce zdolatelná I našim půjčeným fordem focus . Holt z něčeho domácí žít musí … Navíc je zde docela velké vstupné , na to že je to přírodní úkaz , je totiž v soukromých rukou . Nicméně stojí za to se tady stavit a vykoupat , já si I vylezl po laně ten větší z vodopádů spojující  obě jezírka , Páťa se vyřádil skákáním ze stromu do toho hlubšího . Na to že bylo  kolem 35 stupňů , bylo zde příjemně I v pravé poledne , ve stínech stromů s chladnou vodou v jezírkách .

Po obědě jedeme na další z atrakcí , pláž v Lara Bay , kde se rodí želvy a která je přírodní rezervací . Opět se sem jede po šotolině , po cestě sem se stavujeme u malebného kostelíku  Agios Georgios. Na pláži v Lara Bay je asi stovka kovovou mříží ohraničených hnízd v písku , kde jsou želví vejce . Po nakladení trvá asi 7 týdnů , než se vylíhnou mladé , jak zelené želvy, tak kajmanky dravé ( loggerhead turtle ) . Dokonce sem uměle přemísťují nakladená vejce z jiných pláží , kde by nebyl takový klid k narození nových mladých vodních želv  z jiných částí ostrova Kypr . Protože je pozdní odpoledne a vejce dosplělé želvy kladou v noci a mladé se rodí před svítáním , malé želvičky vidíme a ukazujeme klukům  jen v akváriu , které zde v útulku mají proto , aby lidé , většinou zvědavé děti či dokonce dospělí , nehrabali v písku a nevyhrabávali vejce jenom kvůli tomu , aby  se přesvědčili , že je tomu tady skutečně tak . Před západem slunce přejíždíme velmi scénickou horskou cestou  , opět šotolinovou , poloostrov Akamas , který je nejzápadnějším výběžkem Kypru , skrze malou vesničku  Androlikou a večer přijíždíme do městečka  Polis na již severním pobřeží . Mezitím ale míjíme spoustu opuštěných vesnic , ghost villages , kdy staří vymřeli a mladí se sestěhovali k pobřeží do měst . Polis nemá ani žádný přístav, I když je jen asi 2 kilometry od pobřeží . Hned ráno ho opouštíme a jedeme vice než obvykle na Kypr klikatící se cestou k Paphos Forrest  a k Cedar Valley . I v Paphos Forrest  lze občas spatřit cedrový strom , v Cedar valley je jich ale opravdu hodně . Mezitím ještě  jdeme opět na krátký , asi dvouhodinový trek v  Moutii tou Stavrou Footpath , v krásném borovicovém lese . Do nejznámějšího kyperského kláštera Kykkos je to odsud  asi 25 kilometrů , klikaticí se silnice ale dává zabrat jak našemu focusu tak I žaludkům . Klášter ale stojí za to vidět , zmodernizovaný , honosně vyzdobený pozlacenými nástěnnými malbami s výjevy z Bible .Máme ale ještě dlouhou cestu před ssebou , takže se zdržujeme na necelou hodinu a cestu směr na Limassol , kde chceme vidět přímořské památky  Kourion , volím zkratkou , opět po nezpevněné cestě přes Mylikouri do Agios Nikolaos  velmi krásným údolím  . Ivča zpočátku nadává , proč zase off road , pak si ale libuje v krásných scenériích  podél malebného potůčku .  Již od rána se nám zdá , že je nějaká špatná viditelnost , zpočátku jsme to přisuzoval oparu , neb  jsme byli vysoko v horách , jakmile ale sjíždíme opět dolů k moři , viditelnost se rázem zhoršuje a u starých vykopávek v Kourion z doby kolem roku 300 před naším letopočtem, s krásným byť nově zrenovovaným amfiteátrem  , je viditelnost slabý kilometr . Jak se později dovídáme, na Kypr přišla velmi nezvyklá pouštní bouře z Iráku a Sýrie , která tady posledních 10 let nebyla . Jednou za rok přiletí načervenalý písek ze Sahary , za den je většinou po bouři , tato nás ale s tímto jemným prachem bude provázet  až do konce našeho pobytu na Kypru další 4 dny …po památkách se jdeme s klukama ještě osvěžit a spláchnout prach na nedalekou pláž , před západem sluníčka jedeme do našeho posledního hotelu Electra Village v Ayia Napa , kyperském Cancunu ..  a  kde budeme od 8.do 12.září a  který jsme vybrali hlavně kvůli dětem , neb ma svůj vlastní water park . Toho si kluci užili bohatě , I nedalekých krásných pláží Nissi a Vathia Gonia . Hlavně Nissi byla úžasná . Také jsme se zajeli podívat na nedaleké přírodní atrakce – skalní oblouk  Stone Arch ,  Fig Tree beach ( s opět několika řadami slunečníků ) a hlavně krásné  Blue Lagoon , kde zastavovaly výletní lodě s turisty na cestě do nejznámějšího ghost city na Kypru , , které je od konfliktu mezi Tureckem a Řeckem v roce 1974 zcela opuštěné a leží v zoně nikoho , resp na pomezí mezi tureckou a řeckou částí ostrova v takzvané nárazníkové zone ….Byť je prachu v ovzduší již daleko méně , stále je ne zcela  stoprocentní  viditelnost . Dopoledne 12.září jedeme zpátky směr letiště , stavujeme se ještě u solného jezera , které kluci na cestě sem prospali , vracíme auto a letíme zpátky , opět přes Abu Dhabí do Rijádu .