Dakar 2022  pictures - Tady jsou fotky z Dakaru 2022                                                                                                                                                                                    Back to main page - Zpátky na hlavní stranu

Dakar Saudi Arabia  05-13.01.2022

 

Náš druhý Dakar jako diváky nás opět nadchl . Dakar je jako droga . Čím jste mu blíže , tím vice vás pohltí. Nás úplně . Teda hovořím - vlastně píšu - za tu chlapskou část naší rodiny . Ale tím, že to Ivča s námi opět vydržela celých 9 dní , tak i asi jí je na Dakaru dobře .

Pro diváky je ale Dakar dost náročný . Pro všechny je náročný . Od pořadatelů , přes závodníky po jejich týmy , organizátory , media .. Jednak tím , že je dlouhý , časově náročný a hlavně , nikdy nevíte předem , kde přesně budete za pár hodin . Vše je jaksi ad hoc. Hlavně ale musíte mít správný zdroj informací , kam se přesně přesunout , aby jste byli stále na Dakaru . Loni to pro nás bylo nové , mnohdy jsme tápali a hledali možnosti , jak se bez správných informací dostat na start , cíl ev někam mezi na hezké místo. Třeba první etapu – prolog u Jeddah , jsme hledali několik hodin, neb podle oficiální mapy z oficiálních webovek i aplikace  bez nějakého měřítka a GPS souřadnic mě to přišlo jako hledání pokladu ve středověku na mapě z pergamenu. Loňský zdroj našich informací , kterého jsme potkali při druhé etapě , Saud Marwan z Jeddah , pracující pro media se neozývá , Belgičan Sebastien sliby o posílání souřadnic startu a cíle nedodržuje , Němec Joerg z našeho Riyadh Rovers už není dobrovolník jako loni , takže hledáme nové zdroje , neb bez informací , alespoň přibližných jste na Dakaru ztraceni . Jde to vždy vyřešit tak , že spíte někde poblíže bivaku , který je vždy z logistických důvodů zase poblíže letiště a jen zjistit , kdy vyjíždí první motorka z Bivaku , teda pokud chcete stihnout třeba našeho oblíbence Tobyho Price a zavěsit se za něj s tím , že to taky může být třeba 250 kilometrů po silnici na start …. Naštěstí ale potkáváme při jedné z prvních našich etap fotografy z Českého moto týmu Orion , Ondřeje Zárubu a Katku , oba z nedalekého Zlína , teda pokud se považujeme ještě za Broďany po 20 letech v Saudi .. Ti nám vždy navečer přeposlali přibližovací body na fotografická místa , která začínala nedaleko od startu a podle kterých při použití selského rozumu bylo někdy snadné , někdy těžší , lokalizovat start . Ráno pak poslali přesná místa na fotogenické průjezdy . No a cíl – loňského kamaráda z cíle , Francouze Jimmyho , opět potkáváme u cíle a je ochotný , samozřejmě inkognito , sdílet jeho lokaci a tím pádem i lokaci cíle . Hrozné to tajnosti pro všechny …A to ještě se musíte motat určitou dobu večer kolem dálnice a sledovat , jestli je signál , aby dorazily zprávy , které mají dorazit , neb v poušti se špatně hledá internet i obyčejný signál na sms …  Počasí nám vyšlo nádherně , naštstí žádný déšť , neb s naší výbavou nevím , jak bychom to zvládali , teda já s Páťou spícím ve staně , který moc vodoodolný nevypadá a taky když tady prší , tak ta průtrž vždy stojí za to . Ani moc nevyfukovalo , Tobča s Ivčou v autě to ani nepoznají , ale já musím vždy přeparkovat auto tak , aby stan byl v závětří . Všichni lonští kamarádi , myslím posádky , se kterými jsme navázali kontakt , si nás pamatovali , a někteří , teda skoro všichni až na jednu vyjímku , byli docela rádi , že jím fandíme . Ať to byl Pepa Macháček v bugyně týmu Buggyra , který si na nás našel vždy čas jak před startem tak i za cílem a vždy nám mával i při průjezdu místa po startu či před koncem etapy i když měl plné ruce volantu a jeho Can Amu – sranda byla , že po jedné z prvních etap mu jeho navigátor Tomáš Vyoral před námi vyčítal , jak může v plné rychlosti nám mávat a další etapu nám mával už i on . Z Buggyry je moc příjemný Ignacio Casale . A také Martin Koloc , kterému Buggyra patří , seznámili a dlouho si s ním povídali na startu 5. etapy , kde byl i se svou starší dcerou …. Toby Price si pokaždé s námi povídal , kdykoli jsme přišli za ním ,  říkal  co ho čeká  či jaká byla dnešní etapa , na co se těší , jak dlouho už nebyl doma v Austrálii … Hezká situace byla , když jsme ho potkali  napoprvé po dojezdu 3.etapy , náš Toby si pro něj nachystal jím ručně vyrobený transparent s jeho jménem , po povinných rozhovorech na kameru Toby zamířil k nám , povídali jsme si a vyfotili se spolu a při loučení si Toby začal prohlížet sám na sobě , co by mohl našemu Tobymu dát . Rukavice potřeboval , žadné sponzorské tričko neměl , šáhl si na krk a stáhl jeho firemní čelenku ńákrčník , který měl na krku a dal ji Tobymu … Dokonce jsme Tobyho našli v bivaku . Ptali jsme se v jeho týmu , kde ho můžeme najít , řekli nám že je někde mimo bivak  , že by měl sice za chvilku přijet ale že bude dávat rozhovory pro australskou televizi a další media a budeme si muset nějakou dobu počkat . Jenže Toby přijel , uviděl nás a našeho Tobyho a asi 10 minut si s námi povídal . A mezitím čekala všechna media … a na jeho Instagramu postoval fotky i s námi a děkoval našemu Tobymu za super podporu … S Martinem Prokopem a jeho navigátorem Viktorem Chytkou se vždy moc dobře povídá , Viktor si na nás udělal delší čas i v bivaku , kde nás zasvětil do tajů navigace . A kam přišel na návštěvu Jan Brabec , motorkář a byla s ním legrace .. S tatínkem Martina Prokopa , jsme fandili ve dvou etapách okolo Rijádu , kam se přiletěl krátce se svými kamarády podívat na syna . A v jeho týmu nelze nevzpomenout kolegu lékaře Petera Ivančáka . A do bivaku jsme se vlastně dostali díky Martinu Prokopovi , který nám doporučil kontaktovat Honzu z jeho týmových medií … v bivaku byli i účastníci Dakar Classic , zaujali nás 3 staré ale moc krásné Land Rovery v českých rukách , do tajů této soutěže nás u svého krásně žlutého LR zasvětil Dušan Randýsek se jeho synem.. Nakukovali jsme i na tým Big Shock a Martina Macíka , sice když nás viděl podél trati vytruboval stejně jako ostatní české posádky ale když jsme s ním mohli být osobně jak v bivaku či před startem , vždy mu byli přednější jeho virtuální fanoušci a natáčení mobilních příspěvků než reální fandové , což nám nešlo dost dobře na rozum … S mechanikem Davidem Švandou se ale povídalo dobře .. Tak to byli naši favoriti , kterým jsme opravdu fandili . Dále bylo spousta dalších , které jsme pozdravili , vyfotili se , nechali si podepsat moje fotografie z loňského Dakaru a někteří se chytili a povídali si nebo se jen vyfotili , podepsali a hotovo . Jako třeba Aleš Loprais , který ale po ztrátě svého strýčka před pár dny , českého Mr. Dakar , Karla Lopraise  , se stranil naprosto všem , i před startem parkoval daleko ode všech .. Sebastien Loeb , fotka  , podpis , hotovo. Mr.Dakar Stephanie Peterhansel ochotnější . Nasser Al Attiyiah se alespoň vždy usmíval na všechny strany . Podobné jsme čekal u další superhvězdy -  Carlos Sainz – si ale k mému překvapení po podpisu mých loňských fotek se mnou začal  povídat , sice chvilku , ale byl jsem z toho paf . Moc příjemný na povídání byl Rus Sotnikov , který vyhrává asi i proto , že jako jeden z mála od nedobytných Kamazů umí docela obstojně anglicky . Také příjemná byla Cristina Gutierez , která jela na bugyně a v Extreme E sérii elektrických aut jezdí v jednou autě se Sebastienem Loebem v týmu X44  Lewise Hamiltona . Dobře si nás z loňska pamatovala saúdská hvězda , multimilionář Yazeed Al Rajhi , který vše bere s nadhledem a stále má dobrou náladu .. Martin Michek byl před startem vždy příjemný , Slovák Štefan Svitko mě prozradil , proč má tak vysoké startovní číslo i když loni skončil mezi nejlepšími 10 – číslo 142 je totiž datumem narození jeho manželky 14.února ... Z ostatních Čechů jsme občas narazili na Off Road Team Miroslava Zapletala či tým Fesh Fesh , ale problémem Dakaru je to , že pokud nejste opravdu někde na špici či do asi 15 místa ve své kategorii , jezdíte na startu až hodně vzadu , takže pro diváky , pokud chtějí vidět to nejlepší na Dakaru na tyto dalo by se říci opozdilce narazí jen občas …

Kdo nám na letošním Dakaru určitě chyběl byl Tomáš Enge , kterému jsme fandili i na Baja Sharqiyah a byli s ním , když testoval svúj Can Am loni v dubnu v dunách u Rijádu a také vždy usmátý a pohodový Jaroslav Valtr se svým žlutým Ivecem ….

S Dakarem jsme se rozloučili v předposlední , jedné z nejtěžších , 11.etapě okolo Bishy , bo poslední krátká 12.etapa směr Jeddah by nám přidala dalších asi 10 hodin sezení v autě …  I přes tu zkratku jsme ujeli s Dakarem 4093 km , čas na cestách skoro 50 hodin....

Dakar 2022  pictures - Tady jsou fotky z Dakaru 2022                                                                                                                                                                                    Back to main page - Zpátky na hlavní stranu