fotoalbum Bahrain                                                                                              zpět na hlavní stranu

Do Bahrajnu vyrážíme ze zvědavosti na prodloužený víkend 23.- 25.září 2005 . Ze zvědavosti proto, že je to nejbližší místo pro Saudy vyrazit si z kopýtka , když už doma chudáci nemůžou ani na bar či za lehčí děvou, případně se okoupat na normální pláži…z Riyadhu vyjíždíme navečer 22.9 po práci a přespáváme asi 150 km od bahrajnských hranic na hezkém místě v poušti pod širákem. Ráno si trochu zařádím na dunách naší terénní čtyřkolkou, písky naštěstí nejsou sypké. Ivča po cestě na dálnici ještě v Saudi uvidí krásné palmy v pískách tak kilometr od dálnice, kam na půlhodinu zajíždíme. Tady už jsou písky měkké, přesto naše Pajero situaci zvládá a už se fotíme u palem. Jsou tu i palmy dvojče i trojče, když jsme byli na Maledivách, tak v informační brožuře bylo napsáno, že Maledivy jsou jediným místem na světě, kde rostou palmy dvojčata. Tady vidíme, že to je jen reklamní trik… Přijíždí za námi domorodec  a zve nás na gahvu – saudské kafe a také na fotku u jeho velbloudů. Nejprve odmítáme, ale když zpátky projíždíme ještě v pískách kolem jeho farmičky a velbloudů s mladými, Ivča chce zastavit a udělat si fotku. Velbloudice stále kojí,  tak Ivču Saud Khaled zaučuje, jak podojit velbloudici. Kousek od velbloudů se krčí 7 malých psích štěňat s jejich mamkou , Khaled nám nabízí , ať si jedno vezmeme , štěňata jsou rozkošná, jen ta jejich mamka vypadá nějak divně , tak zdvořile odmítáme.

Na hranici s Bahrajnem jedeme po King Fahd Causeway – jednom z nejdelších mostů na světě , který spojuje pevninskou Saudi s ostrovem Království Bahrajnu v Perském zálivu. Most měří 24 km a dvakrát je přerušen ostrůvky, na prvním, uměle vytvořeném, je celnice . Na to, že je v podstatě neděle ráno je šílená fronta, o to horší to muselo být včera navečer, kdy téměř celá Saudi vyjela na Bahrajn , protože v pondělí, poprvé vůbec , slaví Saudi svůj národní den. Sranda je, že když jsme se Saudů ptali, co že vlastně slaví , nikdo nevěděl proč….hlavně že je den volna….hned za mostem na Bahrajnu odbočujeme doleva, podle Lonely planet by tady měla být nějaká pěkná pláž, bohužel mapa v Lonely Planet je jen orientační, v mojí GPS je jen podrobná mapa Saudi , mapu jinou nemáme, přesto nalézáme nějakou špinavou pláž, navíc je odliv….ještě předtím zajíždím do servisu po cestě , začala mi prokluzovat spojka, takže nemůžeme nikam off road , jen hezky po asfaltce. Při jízdě do hlavního města Manamy těsně před ní odbočujeme doleva k moři, kde je stará pevnost Qalat Al Bahrain – Bahrain Fort , kolem ní jsou vykopávky – celkem 7 vrstev - z dob před naším letopočtem, kdy ostrov ovládala říše Dilmun od roku 3200 p.n.l. Bylo to strategické místo v Perském zálivu , pěkně uprostřed cesty mezi starou říší Mezopotámie a údolím řeky Indus v dnešním Pákistánu a Indií , takže domorodci kontrolovali tuto vodní stezku a samozřejmě na ní bohatli. Původně si archeologové mysleli, že ostrov byl v dávných dobách jen pohřebiště pro okolní arabské státy , protože 5 procent jeho rozlohy zabírají hrobky lidí těchto pradávných civilizací – takové homole kamení , většinou tak dva metry vysoké , uprostřed kterých je v malé komoře lidská kostra s keramikou a různými předměty, které dotyčný užíval během života – náhrdelníky, válečné či lovecké kopí  atd…většina hrobek je samozřejmě vykradených, přesto z celkového množství 90 tisíc hrobek jich hodně zbylo pro moderní archeology. Ti až v roce 1952 , hlavně Dánové pod vedením Bibbyho zjistili, že Bahrajn nebyl pohřebištěm pro okolní říše , nýbrž tady od roku 3200 př.n.l. vzkvétala říše Dilmun až do asi 6 století př.n.l., kdy říše byla pohlcena Babyloňany , na 2 století pak o této oblasti není nikde zmínka, až kolem 4 stol.př.n.l  Nearchus, admirál z armády Alexandra Velikého založil na území dnešního Kuwaitu malou kolonii, která začala expandovat i na jih směrem na Bahrain . Od dob Nearcha až po příchod islámu v 7 stol.n.l. je ostrov znám pod jeho řeckým názvem Tylos . A hlavně z té doby je proslaven svými perlami. . Takže docela bohatá historie , včetně vykopávek různých chrámů a pevností. My navštívili pouze dvě , jednu výše zmíněnou na severním pobřeží – Bahrain Fort -  a jednu ve vnitrozemí jižně od Manamá, Al Fateh Fort . A také jsme byli na dvou rozlehlých pohřebištích , jednom ve městě Ali , druhé při cestě zpět v Sar, obě ve vnitrozemí. Všechna pohřebiště tedy vznikala mezi léty 3200 př.n.l. až po 7 stol. n.l., kdy na Bahrain přišel islám.

Tolik z historie. My se jedeme odpoledne podívat přes hlavní corniche, která začíná připomínat svými mrakodrapy a hlavně hotely Dubai , směr letiště, po cestě zpátky zastavujeme na koupačku v hotelu Novotel, kde zrovna začíná beach party. Tak spojíme pár věcí dohromady – okoupeme se, dáme pivko a Ivča whisky, pojíme, zatancujeme si a ukončíme tak náš první den na Bahrainu.

Ráno 24.září se jdeme prvně okoupat  a už vyrážíme směr nedaleké Národní muzeum, které mě doslova nadchlo perfektní přehledností a svými exponáty – různá pečetidla, peníze, masky , obřadní předměty, dokonce průřezy různých hrobek z období vlády Dilmun a Tylos , , ukázky řemesel, lovení perel  s jednotlivými druhy perel , fauna a flora. Ivča mě odtud musela po 3 hodinách doslova vyhnat.  Odtud jedeme kolem Friday ´s mosque – Páteční mešity - na malý ostrůvek Sitra se okoupat do Al Bandar clubu, který nám doporučili kluci z Rijádské ambasády Tomáš a Petr .Do klubu je však přístup podmíněn ročním členstvím ( a asi 1000 USD poplatkem ) , což samo že nemáme a na den platit jaksi nebudeme , naštěstí vedle je Bahrain Yacht Club, který má také pláže a navíc pořádá výlety za delfíny na moře. Bohužel, jeden výlet byl ráno, druhý až zase zítra – tak se jdeme okoupat , oddechujeme a na závěr dáváme každý jedno točené , když už tady mají takový výběr. Odsud směrem na jih je Tree of Life, strom života, o kterém je zmínka už v Eposu o Gilgamešovi , že by to mohl být ten strom z ráje, kde Adam a Eva zhřešili , je to totiž samostatně rostoucí strom už několik tisíciletí , nicméně nemáme jeho přesnou polohu GPS a navíc s naší spojkou se nemůžeme vydat do písků….Navíc se brzy setmí a tak vyrážíme směr vnitrozemí ( no vnitrozemí, celý Bahrain má rozlohu 50 km délka , 16 km max. šířka..) se podívat na pradávná pohřebiště do města Ali ( uprostřed města a vlastně všude kolem jsou nezastavěné plochy plné jakoby velkých krtinců – hrobek z období Dilmun ) a na pevnost Al Fateh Fort  , jednu z mnoha portugalských pevností tady na ostrově. Po setmění už sedíme v delfináriu  - atrakce spíše pro děti, kdy cvičení delfíni a jeden mrožík předvádí až neskutečné kousky.. když nám totiž utekl ten výlet na moře za delfínky , které Ivča chtěla tolik vidět…Den zakončujeme na severním pobřeží u hotelu Ritz Carlton, kde je výborný stylový bar Trader Vics se živou hudbou , výbornými míchanými nápoji a ještě lepšími plody moře.

Ráno 25.září začínáme opět koupelí tentokrát v průzračné vodě kousek od Ritze  a po snídani vyrážíme přes město Sar, kde fotím pár pohřebních homolí na most King Fahd Causeway a zpátky přes hranice všedních dnů zpátky Do Saudské Arábie. Auto naštěstí moc nestávkuje a kolem jedné odpoledne jsme zpátky doma v Rijádu

fotéčky z  Bahrainu                                                                                              zpět na hlavní stranu