Madain Saleh , Saudi Arabia
květen 2004
Do jednoho z nejlíbivějších míst v Saudské Arábii - sesterského města Jordánské Petry - vyrážíme na prodloužený víkend v úterý 25.5.2004 kolem páté hodiny odpolední. Původní představy byly sice o pár hodin dříve, vzhledem k vzdálenosti kolem 1100 km od Riyadhu, co se dá ale dělat. Přespáváme po cestě asi na půli vzdálenosti, ještě před posvátnou Medinou, kam dorážíme v dopoledních hodinách 26.5.a míříme přímo na letiště, odkud musíme odfaxovat naše žádosti k prohlídce skalních hrobek v Madinah Saleh, protože povolení, bez kterého se místo nedá shlédnout, se nám v Riyadhu nepovedlo vyřídit z časového hlediska…Objíždíme posvátnou Medinu, z dálky jde vidět svatá mešita s pozůstatky proroka Mohameda, zakladatele islámského náboženství. Hned za Medinou na severní straně města začíná náš dnešní cíl – začátek Hijaz railway, železnice, kterou dokončili Turci v roce 1908 a která měla sloužit k posilování tureckého vlivu v Medině. Železnice ale byla zničena za povstání v roce 1916, takže svému účelu sloužila nějakých 8 let. Měřila kolem 1400 km a vedla z syrského Damašku přes náš cíl, 340 km vzdálenou Madain Salih až po Medinu. V dobách před 100 lety se tato vzdálenost projela při rychlosti kolem 40 km za hodinu za tři dny a tři noci….Po menších problémech s naším navigačním systémem GPS začátek železnice nalézáme asi po hodině ( Peter Campbell, vedoucí našeho Riyadského Rover Clubu, který železnici projel loni nám dal souřadnice GPS ve stovkové soustavě, proto to zdržení, než jsme na to přišli….).
Do večera projíždíme po náspu železnice, který je místy totálně zničený, asi 264 km, po setmění najíždíme na již souběžně vedoucí silnici a za tmy hledáme, opět podle GPS skálu ve tvaru mamuta, kde chceme zakempovat, již kousek od Madain Saleh. Ranní probuzení je úžasné, Ivča konstatuje, že na hezčím místě ještě nikdy nestanovala, skály kolem nás vypadají v ranním slunci impozantně v kontrastu s místy oranžovými písky. Již se začíná pěkně oteplovat, přes den ve stínu bývá přes 42 st., tak rychle balíme a vyrážíme vychlazeným Land Cruiserem pro povolení do hotelu, který to vyřizuje a konečně do Madain…opět drobný problém s nalezením vchodu do areálu, který má něco přes 3 km čtvereční, tentokrát díky lehce zmateným saudským značením…Nabateánské hrobky vyřezávané ve skalách jsou nádherné, je jich něco přes stovku a pochází z let 168 B.C , kdy vládl první nabateánský král Aretas I. až do doby 106 A.D. kdy padl poslední král Rabel II. Pro Saudy resp. pro všechny muslimy je tato lokalita zapovězeným místem, poněvadž v koránu se o tomto místě píše jako o prokletém pohřebišti dávné civilizace, která se provinila tím, že poněvadž ležela na strategicky uložené kořeněné stezce , tak žila z poplatků, které jim dávní obchodníci platili při průchodu tímto údolím, které se nedalo obejít, no a kdo nezaplatil, tak toho Nabateánci zabili. Proto na ně byla uvalena kletba a vyhynuli…Poutníci na cestě do Mekky a Mediny, kteří tímto místem v pozdějších staletích procházeli , museli mít dle koránu otočenou hlavu na druhou stranu, aby toto místo nikdy nespatřili….Hrobky jsou totožné s těmi , které jsou leží v jordánské Petře, což bylo v těch dávných dobách její sesterské město. Lokalitu opouštíme těsně po západu slunce , kdy se skály a písky vybarvily do nádherné oranžové barvy, úžasná podívaná….Hotel u Mamuta již bez problémů nalézáme..Další den jsme vyrážíme jedinou zpevněnou cestou nad toto nádherné údolí na planinu Harrat Uwairid , která je celá pokryta lávou , vpodstatě jiný svět o 600 metrů výše, překvapivě jen 34 st., měsíční krajina, která patří k největším lávovým polím v Saudi . Úžasný výhled dolů, vidíme odsud další cíl – Mt.Dedan a Mt.Ikma. To ale ještě nevíme, že k hrobkám ve skalách a Lihyanským inskripcím z dob 6.stol B.C. se bez povolení , které tady již ale nelze vyřídit, se nedostaneme, takže celé pohoří objíždíme v chládku Markové Toyoty a hrobky fotíme ze vzdálenosti asi 100 metrů…Mladíci, kteří u vjezdu hlídají tuto lokalitu se nedají přemluvit ani Ivčou, která plynulou arabštinou to na ně zkouší , oni totiž anglicky neumí…Dále projíždíme ke starému městu Al Ula, jehož počátky sahají do 13. stol. A.D. a které leží uvnitř novodobé Al Uly. Město opouštíme těsně po poledni 28.5 a máme před sebou přes 1100 km zpět do Riyadhu, zpočátku ještě projíždíme poslední stanice Hijaz railway, kterou jsme kvůli tmě před dvěma dny nestihli projet, po asi dvou hodinách definitivně jedeme po dálnci směr Riyadh, s krátkým zastavením ve výborné turecké restauraci v Medině, v Riyadhu jsme těsně po druhé hodině po půlnoci 29.května 2004.
fotky ze Saudi fotky z Madain Saleh fotky z Jeddah zpět na hlavní stránku